Документи з кадрових питань: проблеми та шляхи вирішення
Працюючи в архівній установі значний проміжок часу, хочу зазначити, що з кожним роком збільшується кількість звернень громадян, щодо підтвердження факту роботи, неточностей записів в трудових книгах. Це і спонукало мене звернутись до громадян з роз’ясненнями про порядок формування та ведення документів з кадрових питань (особового складу).
В діяльності кожного державного органу,органу місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності, утворюються документи поточного діловодства. Відповідно до Закону України «Про Національний архівний фонд і архівні установи» (статті 31, 32), державні органи, органи місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, об’єднання громадян і релігійні організації, незалежно від форми власності, які є юридичними особами, створюють архівні підрозділи для постійного або тимчасового зберігання документів, що утворюються в процесі їх діяльності. Вони зобов’язані забезпечити правильне складання, збереженість та використання цих документів.
Наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року №578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 за№571/20884, затверджено Перелік типових документів, що утворюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, із зазначенням строків зберігання документів. Перелік є нормативно – правовим документом, його використання є обов’язковим для всіх юридичних та фізичних осіб.
Відповідно до Переліку визначено чотири строки зберігання документів:
- постійного зберігання – це документи, які віднесено до Національного архівного фонду ( НАФ) України, які передаються на зберігання до державних архівних установ, зберігаються тисячоліттями;
- документи короткочасного терміну зберігання – 1 - 5 років;
- документи тривалого терміну зберігання - від 10 років і далі, з терміном «доки не мине потреба»;
- документи з кадрових питань (особового складу) – 75 років.
Правильність складання того чи іншого документа регламентується Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2012 р.№1242, Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях які затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 22 червня 2015 р. за № 736/27181 (є нормативно-правовим документом) та Збірником уніфікованих форм організаційно - розпорядчих документів, який схвалено нормативно-методичною комісією Укрдержархіву 22.11.2015, протокол № 7.
На підставі вищезазначених документів державні органи, органи місцевого самоврядування, інші підприємства, установи та організацій, незалежно від форми власності, можуть розробляти індивідуальні документи з питань ведення діловодства та архівної справи.
Відповідно до «Переліку типових документів…» в установі, підприємстві чи організації в обов’язковому порядку повинні формуватися такі справи з кадрових питань: накази ( розпорядження) з кадрових питань
(про прийняття на роботу, переміщення за посадою, переведення на іншу роботу, сумісництво, звільнення, атестація, підвищення кваліфікації, стажування, …, тощо… (ст.16-б Переліку), розрахунково-платіжні відомості (особові рахунки) із заробітної плати (ст.317 Переліку). До розпорядчих документів з кадрових питань віднесено контракти, трудові договори (ст.492 Переліку).
Ці документи є підставою для підтвердження факту роботи, трудового стаж, заробітку з метою отримання соціальних державних гарантій – нарахування різних видів пенсій, соціальних допомог, допомоги по безробіттю.
В трудову книгу працівника вноситься запис про прийом чи звільнення з роботи на підставі розпорядчого документу . Контракт чи трудовий договір не є підставою для запису в трудову книгу. Дані документи створюються у 2-х екземплярах , один – залишається і зберігається 75 років в організації, інший – надається працівнику і використовується ним для отримання певних соціальних чи інших державних гарантій. Документи складаються та завіряються відповідно до чинного законодавства.
Окремо хочу зупинитись на підтвердженні стажу роботи в колишніх колгоспах. Трудовий стаж колгоспників зараховується на підставі виконання встановленого річного мінімуму вихододнів, який затверджувався за загальних зборах колгоспників. У 1970-х, 1980-х роках - 230- 270 днів. У трудову книгу щорічно вносився запис про встановлений річний мінімум вихододнів та фактично відпрацьовані дні. Така норма Закону діяла до моменту реорганізації колгоспів у колективні сільгосппідприємства (КСП). У разі відсутності запису про «колгоспний» стаж, громадянину необхідно звернутись до архівної установи (якщо господарство припинило свою діяльність) або до правонаступника для отримання відповідної довідки.
Період роботи в КСП зараховується на підставі розпорядчих документів про прийом, переведення на роботу до колективного сільгосппідприємства чи на підставі розрахунково-платіжних відомостей , особових рахунків із заробітної плати.
В обов’язковому порядку в трудовій книзі повинен бути запис про зміну форми власності господарства із зазначенням розпорядчого документу – рішення загальних зборів тощо (реорганізація).
Запис в трудовій книзі повинен відповідати даті та змісту розпорядчого документу. Якщо дата запису не співпадає з датою розпорядчого документу, то у наказі, розпорядженні конкретизується дата прийом, переведення чи звільнення працівника.
У разі відсутності розпорядчого документу (втрати чи по іншій причині) працівники архівної установи надають довідку про підтвердження стажу роботи на підставі відомостей з нарахування заробітної плати чи особового рахунку працівника.
До документів з кадрових питань віднесено відомості про застраховану особу, що підлягають загально-обов’язковому державному соціальному страхуванню (персоніфікований облік), з 2011 року - звіти про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованих страхових внесків на загально-обов’язкове державне пенсійне страхування, єдиного внеску на загально-обов’язкове соціальне страхування (персоніфікований облік) (ст.322 Переліку).
Звертаю увагу на правильність написання персональних даних громадян – прізвища, імені, по батькові, дати народження, займаної посади тощо. Випадки невідповідності мають місце у документах, що зберігаються в архівних установах району та у трудових книгах. Вичитуйте свої особисті документи, перевіряйте документи на яких ставите свій підпис. Ми, працівники архівів, не вносимо зміни, не коригуємо і не виправляємо записи у архівних документах, що надійшли не зберігання. Підтвердження таких фактів можливе тільки судовим рішенням.
Шановні керівники, відповідальні за ведення діловодства та архівної справи підприємств¸ установ, організацій , громадяни ! Пам’ятайте, що правильне складання, формування та забезпечення збереженості документів з кадрових питань в подальшому забезпечить швидке безпроблемне отримання вашими працівниками державних соціальних гарантій. У разі припинення господарської діяльності, ліквідації підприємства, організації, товариства в обов’язковому порядку передавайте документи, що утворились в процесі діяльності, на зберігання до архівних установ
Начальник архівного відділу Баштанської райдержадміністрації Л.О.Чорна
ДОКУМЕНТ – ГОЛОВНА ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТКА
Документ – (від латинської - «доказ») інформація про факти, події, явища дійсності і про діяльність, зафіксована на матеріальному носії, основною функцією якого є зберігання та передавання її у часі та просторі.
Документ – це передбачена законом матеріальна форма одержання, зберігання, використання і поширення інформації шляхом фіксації її на папері, магнітній, кіно-, відео-, фотоплівці або іншому носієві ( Закон України «Про інформацію», ст.27).
Документи поділяються на такі види:
1.Акти органів публічної влади : 2. Розпорядчі документи підрозділів та посадових осіб:
- постанова; - наказ;
- рішення; - розпорядження;
- розпорядження. - вказівка ( припис);
- доручення;
- резолюція.
3.Організаційно – правові документи: 4. Організаційні документи:
- статут (підприємства, організації, - організаційна структура органу;
територіальної громади); - штатний розклад;
- положення (про орган, підрозділ, - план заходів;
функцію організації); - план розміщення (евакуації);
- регламент (діяльності органу, заходу); - програма дій;
- правила; - програма заходу;
- посадова інструкція - графік (подій, виконання робіт ).
5. Довідково - інформаційні документи
Активні ( спонукаючі ) Пасивні ( фіксуючі )
- службовий лист; - доповідна записка;
- службова записка; - протокол;
- телеграма; - витяг з протоколу;
- телефонограма; - акт;
- факсограма; - довідка
- електронне послання; - звіт;
- оголошення. - пояснювальна записка.
Терміни зберігання вищезазначених документів визначені Переліком типових документів , що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 №578,5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 р. за №571/20884 (є нормативно-правовим актом) та галузевими переліками, які узгоджуються з Державною архівною службою України.
Начальник архівного відділу Л.О.Чорна