20.06.2024
10 червня Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів розглянув законопроєкти, покликані врегулювати проблеми отримання та використання гуманітарної допомоги комунальними підприємствами громад.
Комітет рекомендував Верховній Раді України ухвалити за основу проєкт Закону України №11155-1 «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо переліку набувачів гуманітарної допомоги».
https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44027
17 червня 2024 року виповнилося 10 років з моменту прийняття Верховною Радою України Закону України «Про співробітництво територіальних громад». Цей Закон став одним з перших кроків впровадження реформи децентралізації влади в Україні.
Законом передбачено механізми, які дозволяють територіальним громадам об'єднувати зусилля для вирішення спільних проблем та реалізації спільних проектів, що сприяє покращенню якості життя мешканців та ефективному використанню ресурсів.
За цей час громадами було укладено угоди про співробітництво та реалізовано численні спільні проєкти, які охоплюють різні сфери – від інфраструктурних до соціальних та культурних, що дозволило вирішити ряд важливих завдань на місцевому рівні.
18 червня Верховна Рада України ухвалила в другому читанні та в цілому проект Закону №9559-д «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану».
Законопроект пропонує дозволити органам місцевого самоврядування надавати фінансову та матеріальну підтримку сектору безпеки і оборони у період дії воєнного стану.
https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42648
01.07.2024
20 червня Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про публічні консультації». Закон забезпечує участь заінтересованих сторін (стейкхолдерів) у підготовці та ухваленні рішень суб’єктами владних повноважень, зокрема, органів місцевого самоврядування через подання ними пропозицій. Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» пояснюють основні зміни.
Новели Закону:
Визначає єдині правила проведення публічних консультацій на всіх етапах формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення через підготовку проєктів програмних документів, нормативно-правових актів для узгодження публічних та приватних інтересів;
Закріплює принципи проведення публічних консультацій: участі та відкритості, прозорості, доступності, підзвітності, дієвості, пропорційності;
Передбачає обов’язковість проведення публічних консультацій, що, зокрема, включає звітування про:
заходи, проведені в межах публічних консультацій;
пропозиції, що надійшли до суб’єкта проведення публічних консультацій за результатами цих консультацій;
врахування або відхилення пропозицій з обґрунтуванням прийнятого рішення.
Передбачає рівноправну участь та доступність до публічних консультацій соціально незахищених груп;
Передбачає наявність онлайн-платформи для проведення ПК;
Визначено особливості проведення електронних консультацій, консультацій у формі публічного обговорення та адресних консультацій;
Встановлено строки проведення публічних консультацій;
Передбачено порядок подання пропозицій під час проведення ПК.
Закон встановлює обов’язок проведення публічних консультацій усіма суб’єктами владних повноважень, окрім народних депутатів України: народний депутат може, а не зобов’язаний проводити публічні консультації щодо законопроєкту до внесення його на розгляд Верховної Ради України. Для комітетів ВРУ, як і для Комітетів проведення публічних консультацій є також правом, а не обов’язком.
Вплив на місцеве самоврядування:
Порядок організації проведення публічних консультацій органами місцевого самоврядування визначається відповідною місцевою радою.
Законопроєкт до заінтересованих осіб – осіб, на яких вплине прийняття рішення, інших осіб, прав, свобод, інтересів чи обов’язків яких стосується рішення, – відносить також і асоціації органів місцевого самоврядування.
Орган місцевого самоврядування зобов’язаний скласти та оприлюднити консультаційний документ, зокрема, через його розміщення на стендах оголошень, доступних для членів територіальної громади.
Публічні консультації органами місцевого самоврядування не проводяться менш ніж за 15 днів до початку виборчого процесу чергових, позачергових або повторних місцевих виборів та під час виборчого процесу таких виборів.
Законопроєкт передбачає, що така форма публічних консультацій, як публічне обговорення, проводиться, обов’язково разом з електронними консультаціями, органами державної влади, якщо обговорюваний проєкт акту:
стосується інтересів територіальних громад, здійснення повноважень органів місцевого самоврядування;
стосується питань фінансування та правового статусу, надання пільг чи встановлення обмежень для асоціацій органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення;
визначає стратегічні цілі, пріоритети і завдання у вирішенні питань місцевого значення (зокрема у проектах державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішеннях стосовно їх виконання);
Публічне обговорення проводиться обов’язково органами місцевого самоврядування щодо питань:
делегування повноважень ОМС;
надання пільг, переваг окремим суб’єктам господарювання;
проекту стратегічного плану розвитку територіальної громади та змін до нього;
символіки територіальної громади.
Проведення публічних консультацій забезпечують структурні підрозділи або уповноважені особи суб’єктів проведення публічних консультацій, що відповідають за питання формування та реалізації державної політики, вирішення питань місцевого значення, розробляють проєкти актів.